الثلاثاء، 12 نوفمبر 2013

أفتراضات


تخيل معي لو عبد الرحمن بن خلدون ماجاش مصر عشان الحكومه المصريه مارضتش تديله فيزا .و كريستوفر كلومبوس ماراحش يكتشف أمريكا عشان مراته  منعاه من السفر وبتقول له (  ماهو رب هنا رب هناك )  ومحمد علي باشا قرر يقعد في ألبانيا ويشترى دماغه من الهجره ومن الجنديه بحالها
تخيل لو كان الخديو اسماعيل حلف بالطلاق ماهو حافر قناة السويس وفاسكو دي جاما غرق في المحيط الهندي وهو بيكتشف طريق رأس الرجاء الصالح ، تخيل لو التفاحه اللي وقعت فوق راس اسحق نيوتن جت على عينه عملت له انفصال في الشبكيه قد ايه هيكون حاقد على التفاحه والشجره والجاذبيه والدنيا بحالها!! .
تخيل لو الأخ ستروس اللي أبتكر القماش الجينز كان بيعاني من التسلخات ، أكيد ماكنش فكر يبتكره  وكان زمان البشريه كلها مدياها بناطيل قماش وفيزكوس وتيل ناديه وصوف العسكري ( على سبيل التنويع )
تخيل لو أبو الأسود الدؤلي ماكنش حط النقط على الحروف وقالك ملهاش لزمه ، كنت هتفرق ازاي حضرتك وأنت بتقرا  بين (خيل وحيل وحبل وخبل ) ، ده كان زمانا بنعجن  في الكلام وخاصة ان معظمنا انهرده بيفك الخط في العربي ..
أفترض أن ديكارت اللي أكتشف الاحداثيات كان ( أحول ) في الأساس ، وراسه وألف سيف ليكمل نظريته للأخر ، كان زمان المراكب كلها ماشيه على سيفها  والطيارات كلها بتطير لتحت ..
أفترض أن الاخ المحترم كارل بنز كان يأس من فكره اختراع العربيه بعد تجربته الفاشله الاولى في تحريكها ، وقرر يحترف نفخ البلالين ، كنت هتوصف ازاي حالة فقرك وتقول ( أنا على الجنط ) !!
العناية الألهيه تتدخل دائماً  لتغير مسار التاريخ ليبقى العالم على هذا النحو البديع .والمنضبط ..

هناك تعليق واحد: